Good news! Now you dont have to pay African prostitutes cash, just give them fish! Goedkoper!

Kenia voert strijd op tegen ‘sex for fish’

 

Jill Casters 
17/02/14 – 18u09  Bron: BBC
Aan Lake Victoria gonst het van de bedrijvigheid. © Wikimedia Commons/sarahemcc.

Marktkraamsters die seksuele relaties onderhouden met meerdere vissers, in ruil voor een dagelijkse lading verse vis. ‘Jaboya’, of ‘sex for fish’, is in de armste streken van Kenia een alledaags gebruik. Omdat het aantal gevallen van aids sterk oploopt, onderneemt de plaatselijke liefdadigheidsinstelling Vired actie. Maar er is nog veel werk aan de winkel, schrijft de BBC.

Aan de oevers van Lake Victoria, in het westen van Kenia, is ‘sex for fish’, ‘jaboya’ in de plaatselijke taal, sterk ingeburgerd. De transactie tussen de vissers en vrouwelijke marktverkopers is zelden een financiële overeenkomst. De munteenheid die hier heerst, is seks.

“Vrouwen hebben het niet gemakkelijk”, zegt verkoopster Lucy Odhiambo, 35, weduwe en moeder van vijf, aan de BBC. “Ik ben wel verplicht de vissers te betalen met seks; ik heb geen andere middelen. Ik weet dat het gevaarlijk is en dat ik hierdoor ziektes kan oplopen, maar ik heb geen andere keuze. Ik moet mijn kinderen naar school kunnen sturen.”

Lees ook

“Lot in eigen handen nemen”
Het hiv-infectiepercentage in deze streek bedraagt bijna vijftien procent. Dat is dubbel zoveel als het nationale gemiddelde, en ‘sex for fish’ is de boosdoener.

Tijd voor actie, vond de lokale liefdadigheidsinstelling Vired. Met steun van het US Peace Corps startte ze een project om het tij te doen keren. “‘Sex for fish is heel gevaarlijk: elke dag sterven mensen aan aids”, zegt Dan Abuto van Vired. “We moeten deze vrouwen in staat stellen hun lot in eigen handen te nemen.”

Tot nu toe maken negentien vrouwen deel uit van het project. Agnes Auma is een van hen. Ze kocht een boot op afbetaling van Vired en stelt enkele vissers te werk. Wanneer die vis vangen, handelt zij de verkoop af. Een deel van het geld is voor haar personeel, een deel om de boot af te betalen en de rest is voor haar.

“Verleidingen”
“Ik heb ingezien dat ik zou sterven als ik mijn lichaam bleef geven voor vis”, zegt Agnes aan de BBC. “Dankzij dit project ben ik niet langer afhankelijk van mannen om te overleven. En mijn geweten is zuiver, want ik betaal voor mijn boot.”

Maar er is nog veel werk aan de winkel om het gebruik uit de wereld te helpen. Vired is maar actief in één deel van een land waar ‘jaboya’ alledaags is. En zelfs hier zijn er nog vissers in overvloed die zich met plezier in natura laten betalen voor hun vis. 

Zoals Felix (26). Hij is getrouwd maar slaapt toch met drie vrouwen per week in ruil voor vis. “Ik leerde deze praktijk van mijn vader”, zegt hij. “Ik schaam me ervoor en ik weet dat het slecht is. Maar er zijn verleidingen waar je gewoon niet kan aan weerstaan.”

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1795511/2014/02/17/Kenia-voert-strijd-op-tegen-sex-for-fish.dhtml

 

Leave a Reply

